onsdag 22 augusti 2012

Kolapaj!!!! med blåbär och björnbär (färska)

Hur gör man en kolapaj utan vispgrädde? Ja, det återstår att se. Nu står "min" kolasmet och puttrar lååååååångsamt för att få den rätta konsistensen. Det tar tid, men det har jag. Min systerdotter Loppan m familj är på väg, och eftersom Loppan är laktosintolerant passar det bra med en eventuellt helt mjölkfri kolapaj. Här kommer receptet:

För en pajform, jag tycker det personligen är väldigt tråkigt med formar med avtagbar kant. så jag använder en helt vanlig pajform. För ca 8 personer beronde på portionsstorlek ; D

Sätt ugnen på 200 grader
Pajdeg
130 g mjölkfritt margarin smältes tillsammans med
1 dl muscovadosocker och
1 dl havregryn och
1 tsk kanel
Tag från plattan när allt socker smält
Blanda ner
3 dl (knappt) vetemjöl
Tryck ut degen i formen och ställ in i frysen, efter ca 30 min ställer du in den i varm ugn i 10 min. Låt svalna innan du häller på kolasmet.

Kolasmet
3 dl alpro airy&cramy
1,5 dl ljus sirap
1,5 dl ljust muscovadosocker
75 g mjölfritt margarin
flingsalt t garnering

Kolasmet: Koka upp grädde, sirap, socker ien kastrull. Puttra till önskad konsistens, men med tanke på att vanlig kolasmet aldrig kokar under 60 min så får jag nog ha gott om tid. Gör det så kallade kulprovet. Droppa lite kolasmet på en tallrik, dra med fingret och smeten ska INTE flyta ihop då bör den vara klar.

Häll kolasmet i pajskalet strö på flingsalt och sätt in i kylen.

Den som väntar på nåt gött...........................



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar