torsdag 16 augusti 2012

Stevia

Ja vad ska jag säga om stevia, gräsligt, hemsk smak, artificiellt (trots att det kommer ifrån en växt) helt enkelt ett hemskt sötningsmedel. Än en gång har jag fått rätt i mina tankar om sötningsmedel. Jag trodde i min enfald att eftersom det kommer ifrån en växt skulle det smaka bara sött, men inte. Det smakar som alla andra sötningsmedel. Enligt min tro och det jag har läst så var sötningsmedel till för diabetiker ifrån början. Jättebra! Men varför i hela friden framställa och lägga detta medel i alla möjliga naturliga produkter i stället för vanligt socker/honung. Sötningsmedel är ofta upp till 400-600 ggr sötare än den naturliga produkten socker, det ända det leder till är att vi människor blir beroende av sötningsmedel. Så en liten uppmaning: Sluta äta eller dricka det som innehåller sötningsmedel. Jag kommer inte ha det i min glassframställning som blev bra när vi kammoflerade steviasmaken med After Eight.

Jag gjorde däremot en fantastiskt god vaniljglass med muscovadosocker som blev riktigt god, det rceptet kommer nästa gång. Den som väntar på något gött...................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar