måndag 4 juni 2012

Det har varit många  fester ivår. Jag har fått äran att få lägga fingrarna i blöt. Numera kan jag titulera mig kulinarisk delikatess. Här kommer en paj som jag fick tillaga till Matildas studentbuffé. Jag har gjort om receptet så att det ska passa allergiker.

Italiensk äggfri paj med oliver och soltorkade tomater. 1 paj till 8 pers

Pajdeg:
2,5 dl mjöl
1 dl grahamsmjöl
1 tsk  salt
125 g sour supreme (soya creme fraiche)
50 g mjölkfritt margarin
ev någon msk havremjölk eller vatten
Rör ihop ingredienser till pajdegen. Tryck ut i formen, nagga och ställ in i frysen.

När du gjort fyllning sätt ugnen på 200 grader och förgrädda pajdegen ca 15 min.

Fyllning:
10st tärnade tomater
2 finhackade gul lök
4 finhackade vitlöksklyftor
150 g avrunna soltorkade tomater
150 g urkärnade svarta oliver, halverade
150 g urkärnade gröna oliver, halverade
1,5 dl iMat havregrädde
1,5  dl vatten
1,5 msk maizena majsstärkelse
1,5 dl riven sheese sojapålägg cheddar (finns i välsorterade matbutiker)
svartpeppar efter smak, jag tar 1 msk. (minst)
salt

Bryn lök, vitlök mjukt. Tillsätt soltorkade tomater, vanliga tomater, salt och svartpeppar.
Rör i de halverade oliverna.
Blanda kall matgrädde, vatten och maizena till maizenan löst sig. Häll i blandningen i grönsakerna.
Rör även i den rivna osten.

Häll hela blandningen i den avsvalnade pajformen.
Grädda i ca 30-40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar