lördag 23 juni 2012

Ja, då var det midsommardagen. Härligt att bara ha den gamla vanliga värken och inte ont i hårtussarna. Positiv får man vara så det förslår.Min svåger fick hälsenan avsliten efter en brännbollsmatch igår och opereras idag. Nog om krämpor här kommer lite tips om tillbehör till sill och grillat.
Vad har man för såser och annat tillbehör till en son som är mjölk- och äggallergiker när det är midsommar. Sonen gillar förövrigt sill och potatis kanske inte så vanligt bland 8-åringar. Men vårt motto har varit att han får äta det vi äter men maten och tillbehör får vara anpassade för honom.
Till sillen serverade jag Sour Supreme (sojabaserad crme fraiche) finns i större välsorterade butiker. Jag blandade med gräslök och spad ifrån sillen. Gott.
Till den grillade högreven (förkokt i 3 tim för att sedan grillas) vi åt, som för övrigt var sagolikt god gjorde jag en snabbvariant på hummus. Köpte färdig och garnerade m olivolja och lime. Blandade sour supreme med vanlig BBQ sauce. Enkelt och smidigt. Oscar får på det sättet också många olika såser.
Ett enkelt recept som passar till alla grillade rätter bjuder jag på här:
En halv ask sour supreme (för de som tål mjölk, ta 1 liten brk cremé fraiche)
färskriven peppar rot  ca 1-2 msk (efter smak)
en mosad avokado
färskmalen svartpeppar
rivet skal av lime eller citron
Rör ihop, salta precis innan servering med flingsalt, saltar du i förväg blir röran vattnig. Gott även till fisk.

Avokado är en fantastisk frukt att använda till såser och tillbehör. Nyttigt fett och så krämigt god.
Ha en fortsatt goer helg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar