söndag 18 mars 2012

Pastadeg och brödbak

Soffis hemmagjorda pasta utan ägg

Använd för det första hushållsvåg, (kan jag inte vara utan)

Till 4 pers (tror jag)
ca 1,5 - 2 dl vatten
1, 5 msk olivolja
1 tsk salt
nymald svartpeppar (ca 1krm)
300 gram durumvetemjöl (Finax)

Jag siktade mjölet och formade som en "vulkantopp", gjorde en krater i mitten. Där droppade jag i oljan, salt svartpeppar och rörde i lite vatten i taget med en gaffel. När det börjar blir en deg tar jag och knådar in resten av vattnet. Degen blir hård men smidig, När den sedan ska kokas bör det bli ca 2-3 minuer om du lägger i den i kokande vatten. Det bör kokas upp igen innan du häller av pastan. Nu ligger den (pastan) och vilar och jag tänkte göra avlånga pasta skruvar som jag skruvar upp på ett par stickor, vad kan vara bättre när jag ändå har detta framme. Självklart ska det dokumenteras. Jag kommer att ta foto för att sedan lägga ut på bloggen. Men där behöver jag nog hjälp ifrån mina underbara gossar som står ut med mig dessa onda dagar.

Sedan bakar jag ett frukost bröd blandat med durumvetemjöl och vanligt mjöl, jäst, vatten, olivolja och salt. Ett vanligt frukostbröd förutom att det blir så mycket sprödare och saftigare. Blir det bra får jag skriva ner det också på bloggen. Grabbarna lär bli glada över att få nybakat ännu en morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar