måndag 5 mars 2012

Strömming och potatismos och värk

Hade en fantastisk dag igår i Järabacken. Det var Oscars första slalomtävling. I första åket hade han en av de bästa tiderna, stolt mor. Men ack ack ack idag får jag betala. Det var lite kallt men jag frös aldrig eftersom jag hade klätt mig lager på lager. Men att stå och gå i "guppig" terräng är inget för denna onda kropp. Om en stund får vi hjälp med städning. Tack och lov. Men det hindrar mig inte ifrån att laga något gott till middag. Tänkte mig något så enkelt och gott som strömming och potatismos.

Strömming
Att steka strömming är faktiskt en konst, ofta steker vi alldeles för länge så den blir för torr.
Jag har kaviar och hackad persilja mellan fileérna. Sedan panerar jag genom att doppa i iMat havragrädde och sedan i skorpmjöl som jag rivit ifrån torra brödkanter. Skorpmjöl har ofta spår av både ägg och mjölk. Stek max 2 minuter på varje sida i mkt mjölkfritt margarin. Torka ur stekpannan mellan varje stekomgång. Då blir alla fiskbitarna lika krispiga. Detta görs under tiden som potatisen kokar.

Potatismos
Ta så många potatisar du behöver till er familj. Det är alltid olika.
Till oss tre behövs 12 potatisar (det blir då en matlåda över, eller potatisbullar)
Tillsätt, 1 dl iMat havregrädde + 1-2 msk mjölkfritt margarin
 massor av nymalen vitpeppar och liten uns av nyriven mukotnöt (om man tål)
 salta efter smak.
Vispa allt länge så det blir ett luftigt mos.

Sedan kan du servera vad du vill till, Själv har jag ketchup!! Jag vet, jag är känd för att vara finsmakare men till just denna rätt måste jag ha ketchup. Är ingen ketchupälskare i vanliga fall. De mina föredrar lingonsylt.

Lycka till och hoppas det smakar bra.

2 kommentarer:

  1. Jag blev så sugen på strömming och potatismos. Det blir nog middagen i morgon.
    Det går utmärkt att ta ut dina kort, så vi kan nog så småningom skapa en alldeles egen kokbok för Oscar. / DH

    SvaraRadera
  2. Det är ingen dum idé. Funderar hela tiden på det.

    SvaraRadera