söndag 18 mars 2012

Söndag morgon med brödbak och försök till pastadeg utan ägg.

JA vad ska jag säga. Ännu en tidig morgon trots extra avslappningsmedikament. Ja ja det är bar att gilla läget, eller hur? Jag har funderat mycket på att göra färsk pasta utan ägg, Hur många recept på nätet hittade jag utan ägg? INGA, nja inte helt sant. Jag hittade med äggersättning. Men har någon smakat den? Jag har. Det mest artificiella jag smakat, fruktansvärt. Det ska visst vara smaklöst! Ing kemiska smaker i min hemmagjorda pasta. Så jag har försökt räkna ut hur mkt vätska ett ägg innehåller. Sedan har vi alla stora fina matbutiker i Jönköping. Men ingen har semola mjöl. När man frågar ser personal ut som fågelholkar och undrar vad det är för något. Nä, det måste till en ändring. Finns det några itaienare i staden som gör sin egen pasta kan man undra. Jag tar i stället durumvetemjöl som är ett finmalt mjöl av de lite gula durumvetekärnorna utan skaldelar och groddar (källa: Finax). Det ger en smidig och fast deg med vatten vilket i sin tur ger en fastare och hårdare pasta "al dente". Så nu till receptet medan pastadegen vilar. Se inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar